החיים אחרי צנתור

מהו צנתור לב?

צנתור לב הוא תהליך שבו מוחדר צנתר (צינור גמיש ודק) לתוך כלי דם, לרוב דרך היד או המפשעה, כדי להגיע ללב. במהלך הצנתור, הקרדיולוג המצנתר יכול לאבחן מצבים כמו מחלה כלילית, או לבצע טיפולים כמו הרחבת כלי דם חסומים באמצעות בלון או תומכן. צנתור כלילי אלקטיבי ( מוזמן מראש) הוא כזה שנעשה באופן מתוכנן ולא צנתור דחוף שנעשה במסגרת אשפוז עקב התקף לב או תסמונת כלילית חדה. צנתור לב טיפולי בשל אוטם בשריר הלב נעשה בדרך כלל באשפוז, לעתים באופן מידי, כדי לפתוח עורק שנחסם. האינפורמציה במאמר זה תתייחס לצנתור כלילי (של עורקי הלב) אלקטיבי (מוזמן מראש) ולא לצנתורים אחרים או לאנשים שעוברים צנתור בשל אוטם שריר הלב (התקף לב) – להם יש הגבלות והנחיות שקשורות למצב הבסיסי ולאו דווקא לצנתור עצמו.

החיים אחרי צנתור

אנשים שעומדים לעבור צנתור נמצאים בדרך כלל בחרדה. הם שואלים את עצמם, האם נשקפת לי סכנה? האם יכאב לי? האם אוכל לעשות הכול לאחר הצנתור או שאני צפוי להיות מוגבל? לכמה זמן ההגבלה? מטרת מאמר זה גם להרגיע וגם לתת אינפורמציה רלבנטית לאנשים שעתידים לעבור צנתור או שכבר עברו צנתור וחשים אי בהירות לגבי ההמשך. נקדים ונאמר שלא כל צנתור דומה וישנם צנתורים שונים. כמובן שיש להיוועץ עם הקרדיולוג שעתיד לבצע את הצנתור לגבי הגבלות ספציפיות שעשויות להיות. המידע כאן הינו כללי ואינו מחליף הנחיות אישיות שיש לקבל מהקרדיולוג המצנתר המבצע.

מהן ההכנות לפני צנתור כלילי?

יש מספר דברים שהרופא המצנתר ירצה לדעת לפני הצנתור.

  • היסטוריה של אלרגיה ליוד: אם יש לך אלרגיה ליוד או לתרופות אחרות הרלבנטיות לצנתור. במידה ויש אלרגיה ליוד הרופא הקרדיולוג ימליץ על טיפול בפרדניזון לפני הצנתור (בין 2 יממות ליממה לפניכן). דבר זה חשוב ביותר כי תגובה אלרגית ליוד יכול לעתים להיות מסכנת חיים והטיפול בפרדניזון לפני הצנתור מפחית מאד את הסבירות לתגובות מסכנות חיים.
  • היסטוריה של אלרגיה לאספירין או תרופות אחרות: אלרגיה לתרופות נוגדות טסיות כגון אספירין יכולות להוות בעיה במידה ורוצים להשתיל סטנט ולכן בדרך כלל הרופא הקרדיולוג המצנתר ימליץ על טיפול בדה-סנסיטיזציה שנעשה על ידי רופאי אלרגיה. בתהליך זה המטופל נחשף למינונים קטנים מאד של אספירין במינונים הולכים וגדלים במשך מספר שעות ובכך נמנעת התגובה האלרגית. לאחר תהליך זה חיוני להמשיך בנטילה יומיומית של אספירין על מנת למנוע הישנות של האלרגיה. לאחר תהליך זה ניתן לבצע את הצנתור.
  • תפקוד כלייתי: הצנתור הכלילי כרוך בחשיפה לחומר ניגוד שיכול להחמיר תפקוד כלייתי. דבר זה נכון ביתר שאת לגבי חולים עם הפרעה בתפקודי הכליה ו/או בחולים עם סכרת. לכן חשוב לבצע בדיקת דם לנוכחות אי-ספיקה כלייתית (בדיקת קריאטינין). טיפול מקדים בנוזלים דרך הוריד הינו הדרך הטובה ביותר למנוע החמרה כלייתית בנוסף להפחתה בכמות החומר הניתן בצנתור ככל האפשר. בדרך כלל, אם ישנה הפרעה משמעותית תאושפז לצוךך קבלת נוזלים במשך מספר שעות או אף במשך הלילה שלפני הצנתור.
  • בעיות דמם או צפי לצורך בניתוח כלשהו בעתיד הקרוב. מידע זה חשוב לתזמן הצנתור על מנת שלא יתנגש עם טיפולים אחרים.

מה יקרה אתי מיד לאחר הצנתור?

לאחר הצנתור בדרך כלל תילקחו למחלקת התאוששות למעקב ופיקוח. במידה ועברת צנתור דרך עורק האמה (העורק הרדיאלי) תישארו בהשגחה מספר שעות במהלכם החבישה על העורק תרד באופן הדרגתי על מנת למנוע דמם מהעורק. תקבלו טיפול תרופתי במידה ויש להוסיף לאחר הצנתור ותישארו בהשגחה במשך מספר שעות לפני השחרור לבית. במידה ועברת התערבות כגון השתלת סטנט – לעתים קרובות תישארו לילה והשחרור יהיה למחרת בבוקר לאחר אישור הקרדיולוג המצנתר. במידה והצנתור היה דרך עורק המפשעה (העורק הפמורלי) תדרשו לשכב מספר שעות במיטה. במידה והעורק נסגר באמצעות התקן (מעין דבק ביולוגי או תפר) –תוכלו להשתחרר כעבור 2-4 שעות. לעתים השחרור יהיה רק למחרת – בהתאם לשיקול דעת הרופא הקרדיולוג המצנתר.

מהם תסמינים שעלולים להתרחש לאחר צנתור לב כלילי?

לאחר הצנתור, ייתכן ותשימו לב למספר תסמינים, כגון:

  • כאב קל באזור הצנתר
  • נפיחות או אודם
  • תחושת עייפות
  • קוצר נשימה קל

מהו תהליך ההחלמה לאחר הצנתור?

בזמן השחרור של המטופל לביתו, יינתנו הנחיות מדויקות על ידי הקרדיולוג המצנתר לגבי ההתנהגות לאחר הצנתור. באופן כללי, במידה שעברת צנתור בגישה רדיאלית (דרך היד) מומלץ לא לבצע עבודות מאומצות עם היד (כגון הרמת משאות, שימוש במברג, הדפסה, נהיגה וכיו"ב). במידה שעברת צנתור בגישה פמורלית מומלץ לא לבצע מאמצים במשך מספר ימים ולא להרים משאות או לבצע פעילות ספורטיבית או חדר כושר. כעבור כשבוע מיום הצנתור, תוכלו בדרך כלל לחזור לפעילות רגילה. חשוב מאד, ואדגיש כאן שוב, להקפיד ליטול בקפדנות כל טיפול תרופתי שנרשם לך לאחר הצנתור. בשלב המוקדם אחרי צנתור, חוסר הקפדה על טיפול כזה יכול לסכן אותך באוטם שריר הלב (התקף לב) בעקבות חסימה חריפה של הסטנט. אם תסמינים אלו מחמירים או אם אתם חווים כאבים בחזה, דופק לא סדיר, או סימני שבץ, יש לפנות מיידית לרופא.

מהו השינוי המומלץ באורח החיים לאחר צנתור?

לאחר צנתור, שינויים באורח החיים יכולים לשפר את בריאות הלב שלכם. להלן כמה המלצות:

תזונה בריאה:

  • הגדלת צריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים ודגים.
  • הפחתת צריכת שומן רווי, סוכרים ומלח.
  • שמירה על משקל גוף בריא.

פעילות גופנית:

  • מומלץ להתחיל בפעילות גופנית מתונה, כמו הליכה, לאחר התייעצות עם הרופא.
  • הימנעו מפעילות מאומצת בשבועות הראשונים לאחר ההליך.

הפסקת עישון:

  • אם אתם מעשנים, זה הזמן להפסיק. עישון פוגע בבריאות הלב ויכול להחמיר בעיות קיימות.

ניהול מתחים:

  • טכניקות כמו יוגה, מדיטציה ותרגול נשימות יכולות לעזור בהפחתת מתח.

מעקב רפואי קבוע:

  • הקפידו על ביקורים קבועים אצל הקרדיולוג שלכם והקפידו על נטילת תרופות לפי ההמלצות.

טיפול תרופתי:

לאחר הצנתור, ייתכן ותצטרכו להתחיל בטיפול תרופתי, כגון:

  • תכשירים לדילול דם: כדי למנוע היווצרות קרישי דם.
  • סטטינים: להורדת רמות הכולסטרול.
  • תרופות להורדת לחץ דם: אם יש צורך.

מתי ניתן לקיים יחסי אישות לאחר הצנתור?

באופן כללי אין מניעה לחזור לקיים יחסי אישות יום או יומיים לאחר צנתור רדיאלי ו5-7 ימים לאחר צנתור פמורלי.

מתי ניתן לנהוג לאחר צנתור?

חשוב מאד להגיע לבית החולים שבו תעברו את הצנתור עם מלווה מכיוון שלא ניתן לנהוג לאחר הצנתור. הגבלה זאת תקפה במשך שלושה ימים אחרי ביצוע הצנתור. אין בעיה לנסוע ברכב כנוסע. אין הגבלה על לבישת חגורת בטיחות.

האם ישנן הגבלות ארוכות טווח אחרי צנתור?

אין הגבלות ארוכות טווח הקשורות ספציפית לצנתור ותוכלו לחזור לפעילות רגילה לחלוטין. כמובן שיש להקפיד על ההמלצות של הקרדיולוג המטפל בנוגע לטיפול תרופתי וכן לחזור לפעילות גופנית סדירה.

מתי ניתן לנסוע לחו"ל אחרי צנתור?

יש להיוועץ ברופא המצנתר או עם הקרדיולוג המטפל לגבי נסיעה לחו"ל. בדרך כלל חברות הביטוח אינן מתלהבות לבטח אנשים בטווח של 6 חודשים לאחר צנתור. יחד עם זאת רובם מוכנים לעשות זאת בטווח קצר יותר ובלבד שתביאו מכתב מהקרדיולוג המטפל שמציין שמצבכם טוב ויציב. צנתור לב הוא הליך רפואי נפוץ המבוצע כדי לאבחן ולטפל במגוון בעיות בלב וכלי דם. לאחר הצנתור, חשוב להבין מהן ההשלכות על אורח החיים, כיצד לנהל את ההתאוששות וכיצד להבטיח בריאות לב טובה בעתיד.

יצירת קשר עם פרופסור פול פפר

לקביעת תור עם פרופ' פול פפר מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם

"התמורה הגדולה ביותר עבור רופא היא הצלחת הטיפול"

פרופ' פול פפר

לקביעת תור עם פרופ' פול פפר מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם

"יחסי אמון וכבוד בין רופא ומטופל חיוניים להצלחת הטיפול"

פרופ' פול פפר

MDC Clinic, קומה 3
רחוב הברזל 15, רמת החייל, תל אביב