החלפת מסתם אאורטלי בצנתור

מהו המסתם האאורטלי (Aortic valve)?

לב האדם מספק דם עשיר בחמצן שחיוני לתפקוד האיברים השונים. כיוון זרימת הדם מהלב החוצה ואליו פנימה, מווסת על ידי ארבעה מסתמים המצויים בלב, אשר נפתחים ונסגרים לסירוגין עם כל פעימה. אחד מהם הוא המסתם האאורטלי, שמפריד בין החדר השמאלי של הלב לבין אבי העורקים. מסתם זה מורכב מ-3 "עלים" – כשהמסתם נפתח "העלים" נפרדים זה מזה וכשהוא נסגר הם נצמדים זה לזה. המסתם האאורטלי מנתב את זרימת הדם קדימה, ומונע ממנו אפשרות לשוב לאחור אל החדר השמאלי. 

החלפת מסתם אאורטלי בצנתור

מתי עולה הצורך להחליף את המסתם האאורטלי?

במהלך השנים המסתם האאורטלי, עלול לסבול משתי בעיות: האחת היא אי ספיקה שנוצרת כאשר "העלים" שלו אינם נסגרים עד הסוף, כתוצאה מכך הדם דולף. השנייה היא היצרות שמאופיינת בכך שעלי המסתם אינם נפתחים באופן מספק – מה שמקשה על זרימת הדם ופוגע באספקתו לגוף. מצב כזה עלול להוביל לאי ספיקת לב. כאשר הפגיעה במסתם מאובחנת בשלביה המוקדמים, המצב ניתן לתיקון לעיתים על ידי טיפול תרופתי. לעומת זאת, אם מדובר בשלב חמור יותר של הבעיה – יש לבצע החלפה של המסתם הפגום במסתם חלופי תקין על ידי רופא קרדיולוג מומחה.

מהן הדרכים להחלפת המסתם האאורטלי?

עד לפני מספר שנים, החלפת המסתם האאורטלי נעשתה באמצעות ניתוח לב פתוח, הכולל ניסור של בית החזה. ניתוח כזה, כרוך מטבע הדברים בסיכון גבוה יחסית, בעיקר לחולים מבוגרים או לכאלה שסובלים ממחלות רקע שונות.

בשנים האחרונות פותחה טכנולוגיה מתקדמת וחדשנית, שבעזרתה ניתן להחליף את המסתם האאורטלי באמצעות צנתור. כמובן שמדובר בפעולה הרבה יותר פשוטה והרבה פחות מסוכנת מניתוח לב פתוח.

כיצד מבצעים החלפת מסתם אאורטלי בצנתור?

החלפת מסתם אאורטלי בצנתור נעשית על ידי צוות של שני קרדיולוגים מצנתרים ומבוצעת בתנאים סטריליים בחדר צנתורים. ההליך נמשך כ-1-2 שעות, ונעשה לרוב תחת הרדמה מקומית ובחלק מהמקרים בהרדמה כללית. במסגרת הצנתור האאורטלי מבוצעת החדרה של צנתר, לרוב דרך עורק הרגל באזור המפשעה – אל ליבו של המנותח.  כשאין אפשרות להעביר צנתר מעורק הרגל, עושים זאת דרך עורק הכתף או ישירות מדופן בית החזה. המצנתר מעביר את המסתם החלופי אל מיקומו הטבעי בלב –לתוך החדר השמאלי ועליו מועבר המסתם למקום ה שם הוא מושתל. בעקבות ההשתלה של המסתם החדש, הוא דוחק הצידה את המסתם הקיים והחולה והוא מתחיל לפעול במקומו באופן מידי. במהלך הצנתור אין צורך להשתמש במכונת לב-ריאה. כן משתמשים בהדמיית אקו לב (אולטרסאונד), שמאפשרת לבחון בסיום ההליך  את שיפור תפקוד המסתם והתגברות זרימת הדם דרכו.

מהן התוצאות המצופות מהחלפת המסתם האאורטלי בצנתור? מה שיעורי ההצלחה ומה הסיכונים?

החלפת מסתם אאורטלי בצנתור צפויה לשפר משמעותית את תפקוד המסתם והלב. כתוצאה מכך, המטופל יחווה שיפור משמעותי בתסמינים, באיכות החיים ובתוחלת החיים. שיעור ההצלחה של ההליך עומד על למעלה מ-95%. עם זאת, אצל חלק מהמטופלים, עלולים להיגרם סיבוכים עקב הפרעות בקצב הלב שבגינן יושתל קוצב לב, דמם מאזור חדירת הצנתר ובמקרים נדירים מוות. בכל מצב, מדובר בסיכונים הרבה יותר נדירים מאלו שעלולים להופיע במסגרת החלפת מסתם בניתוח לב פתוח. כדי להפחית סיכונים, יש למסור לקרדיולוג המצנתר ולמרדים כל פרט רלוונטי מהרקע הרפואי והאישי של המטופל – כך ניתן יהיה להתאים לכל אחד ואחת את הטיפול המיטבי.

כיצד נערכים לקראת החלפת מסתם אאורטלי בצנתור?

  • פגישת ייעוץ והערכה אצל הקרדיולוג המצנתר.
  • ביצוע בדיקת אקו להערכת ההיצרות.
  • בהתאם  לצורך ולהחלטת הקרדיולוג המצנתר תופנה לבדיקות אקו ושט, אקו במאמץ, או בדיקת סיטי לב.
  • ביצוע צנתור לב אבחוני רגיל – לבחינת ההתאמה הספציפית של המטופל להחלפת המסתם האאורטלי בצנתור ואיזה מסתם להשתיל.
  • בדיקת אקו לב – לבחינת המסתם האאורטלי וחומרת ההיצרות שלו – בהתאם לכך יותאם  גודל המסתם החלופי. אם המטופל נמצא מתאים– ייקבע לו מועד לביצוע ההליך.  
  • נטילת התרופות הקבועות או הפסקתן – על פי הנחיית הקרדיולוג המצנתר להחלפת המסתם האאורטלי בצנתור.
  • אשפוז וצום – אשפוז מכין ערב לפני ביצוע הצנתור, וכ-8 שעות צום לפני קיום ההליך.

כיצד נערכת החלמה וחזרה לשגרה לאחר החלפת מסתם אאורטלי בצנתור ?

בתום הצנתור להחלפת מסתם אאורטלי בצנתור, המטופל יועבר ליום-יומיים לטיפול נמרץ לצורך השגחה וניטור הקצב לב, לחץ דם ומדדים נוספים. משם יועבר לעוד מספר ימים למחלקה הקרדיולוגית עד שישוחרר הביתה. בבית תידרש מנוחה ונטילת תרופות על פי הנחיית הקרדיולוג  המטפל. לאחר כ-10-7 ימים אפשר לשוב לפעילות השגרתית, ולאחר כחודש  מיום החלפת המסתן האאורטלי בצנתור יש להגיע לביקורת. מומלץ למטופלים שעברו הליך כזה, מומלץ להצטרף לתוכנית שיקום חולי לב כלשהי לקבלת הדרכה על אורח חיים מיטבי הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית מבוקרת.

מהם יתרונות החלפת מסתם אאורטלי בצנתור?

  • הימנעות מניתוח לב פתוח- וניתן לבצעו גם בהרדמה מקומית.
  • סיכויי הצלחה גבוהים המזמנים שיפור באיכות החיים והארכת תוחלת החיים.
  • החלמה קלה ומהירה יחסית.
  • חשיפה פחותה לסיכונים וסיבוכים.
  • ההליך לרוב אינו כרוך בכאבים או תופעות לוואי בעייתיות.

האם אצטרך ליטול טיפול תרופתי מיוחד לאחר החלפת המסתם האאורטלי בצנתור?

כעקרון, אין צורך בטיפול תרופתי מיוחד למעט טיפול בנוגד טסיות כגון אספירין או פלאביקס. במידה ועברת פתיחה של עורק כלילי עם השתלת סטנט תידרש להשלים 6-12 חודשים של טיפול משולב באספירין ופלאביקס. במידה והינך מטופל בפלאביקס או אספירין, תידרש להמשיך הטיפול באחד התכשירים ובמידה והינך מטופל בתרופה נוגדת קרישה (קומדין, קסרלטו, אליקוויס ודומיהם), תידרש להמשיך טיפול זה ללא תוספת טיפול בתכשיר נוגד טסיות.

פרופ' פפר, קרדיולוג מצנתר מומחה, מנהל השירות לצנתורים מבניים במרכז הרפואי שיבא

כמומחה לצנתורי מסתמים הוא ביצע מאות צנתורי טאבי בנוסף לפעולות מבניות רבות נוספות הכוללות תיקון והחלפה של המסתם המיטרלי בצנתור וכן תיקון המסתם הטריקוספידלי. פרופ' פול פפר בעל ניסיון רב בפעולות אלה והוא מהרופאים הקרדיולוגים המובילים בתחומו בארץ. לפרופסור פול פפר קליניקה בתל אביב ובכפר סבא.

יצירת קשר עם פרופסור פול פפר

לקביעת תור עם פרופ' פול פפר מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם

"התמורה הגדולה ביותר עבור רופא היא הצלחת הטיפול"

פרופ' פול פפר

לקביעת תור עם פרופ' פול פפר מלאו את הפרטים ונחזור בהקדם

"יחסי אמון וכבוד בין רופא ומטופל חיוניים להצלחת הטיפול"

פרופ' פול פפר

MDC Clinic, קומה 3
רחוב הברזל 15, רמת החייל, תל אביב